Friday, March 27, 2009

+isu berlakon pondan..apa kata aku?+

asaalamualaikum....

Sebentar tadi aku membelek2 laman web di internet. tetiba je aku jadi rajin nak membaca surat khabar. maka aku pun klik la kat metro dan aku terbaca satu tajuk yang agak menarik perhatian aku. aku rasa dorang baru perasan kot. tu pasal la baru tulis berita pasal benda alah tu. (opppss..jgn marah metro aku hanya menyatakan pendapatan aku sahaja. hehehe.)

tajuk berita tu berbunyik bengini. "duit lakonan pondan haram". klik sini kalau korang nak baca la.(kalau tak nak bca sudah..hehhe. abaikan sahaja)

ini sekadar pendapat aku. so kalau siapa2 nak bangkang atau nak marah...silakan. (anda pondan...hahah)

surat kha-bar tu cakap duit yang diperolehi hasil lakonan tu haram sebab jadi pondan haram. maka menjustifikasikan melakonkan watak pondan adalah haram. dan duit hasil lakonan itu adalah haram.

analogi dia bagi amat mudah utk kita faham. macam ni bunyiknya:

"robinhood mencuri duit org kaya, sebab dia nak bantu org miskin. perbuatan robinhood tu tetap haram dan berdosa, walaupun niat dia baik. "

oleh itu : matlamat tidak menghalalkan cara.

jadik dari penerangan aku yang berbuih2 kat atas tu. aku nak bagitau keadaan2 yang melanggar hukum dalam berlakon yang haram. dan didiamkan oleh pihak agama. dorang tak bising2 pun masuk surat khabar. (Opsss..terlahar..hehehe...)

1. berlakon tak pakai tudung. nampak aurat. haram. (maka duit hasil lakonan itu juga haram)
2.berlakon pegang2, peluk2...adalah haram. (maka duit hasil lakonan itu juga haram)
3. berlakon..masuk kelab malam. tempat maksiat. adalah haram. (maka duit juga adalah haram)
4. berlakon, dedah aurat sana, dedah aurat sini. adalah haram. (maka duit hasil dr itu adalah haram)
5. banyak lagi sebenarnya, tapi aku listkan itu je.

kesimpulan : duit orang yang berlakon haram la ye. kalau dia pegang2.peluk2. buka aurat. masuk tempat haram. maka hasil duit lakonan adalah haram. tak gitu ustaz di pusat agama? (kenapa diam? jawab segera...)

bukan setakat berlakon pondan je. rata2 lakonan sekarang ada adegan yang haram di sisi islam. maka ia adalah haram. walaupun mesege dia baik kan?

~matlamat tidak menghalalkan cara~

aku tidak pernah menyalahkan pekerjaan berlakon itu haram. tapi perbuatan dan cara itu yg membuatkan ia jatuh kepada haram. (ini hanya konklusi yg boleh aku buat dari kenyataan akhbar tersebut.)

maka. jgnlah berlakon. hehehe.

~HARAM kata mereka~

selamat beramal.

kan elok kalau macam ni. beradab dan cantik. berlakon tapi ada batasnya.

.the end.

23 comments:

kAsih haTi said...

sbb 2 kak bib xm0 jd plak0n walaup0n byk twrn. kdg2 2 smpai 2juta d tawarkan...tp i ttp xm0! ha3 (baik x? agak2nye pcy x? kih3)

handhalah ibnu kamil said...

ye la kak bib.
saya tak percaya.

sapakah yg malang menawarkan lakonan kepada kak bib itu?

hak3.

F.Aminurrashidd said...

wah bagus BU.. Statement ko sal Matlamat pelakon neyy aku sangat2x sokong.. terpikir jua benak aku ini ya..

Adi Muslim (I LOVE ISLAM) said...

kalo berlakon jadi perogol bu????? tapi bukan rogol betol2???? nawaitu penting bu???? cepatla jawab ustad abu

handhalah ibnu kamil said...

fawis : terima kasih sebab menyokong aku.

adi : eleh. ko mesti sentap kan sebab ko beteatre aka belakon. hahaha. mmg la ikut niat.
tapi adakah niat menghalalkan cara. dah jelas haram. so apa yg ko nak pertikaikan?

ko nak pertikai hukum tuhan ke?
erk. jawab2.

kAsih haTi said...

hafiz...blak0n ade pgg2 x? klu ade 2 yg x bleh 2. klu xde, juz blak0n dgn mimik muke ke..suara je ke...xde ape2 la. (c0nfident je kak bib bg jwpn...sbb kak bib p0n bteater jgk. tp x pgg2 k..he3)

abu--->smpai ati x cy. x tgk lg khandalan kak bib blak0n. kalah apis! ha3

F.Aminurrashidd said...

tapi la kan.. kalo x berlakon aku tak taw lerrr aper fungsi idot box (TV) kat umah ahakz..

Danish Andzar said...

betul2..sy skg..dulu sy penah tgk isu niey kat tv...ustaz tur cakap sama cam bro tulis.."Matlamat tidak menghalalkan cara..hukum tetap hukum"..

Pemadam Baru said...

panas nampaknye isu ini..huhuhu

handhalah ibnu kamil said...

kak bib : ka bib berteater? oh tidakkkk...hehehe. saya sokong statement kak bib tuh.

p/s : bukan tak percaya. tapi amat ssh ingin percaya. hahah.

fawiz : dengor orang ngaji ari2..heheh.
bestkan idea aku.

danish : its true bro.

pemadam : macam goreng pisang oo..hehe.

DaMiA BatRiSyA said...

hmm...tp kan bu...aku laa kann( su pelik) minat sggttt berlakonn..lu masa sek merata aku g utk wkill berlakon..dah ko ckp cmtu aku nak bersara ajer laaa abu...huhuhuu

DaMiA BatRiSyA said...

hmm...tp kan bu...aku laa kann( su pelik) minat sggttt berlakonn..lu masa sek merata aku g utk wkill berlakon..dah ko ckp cmtu aku nak bersara ajer laaa abu...huhuhuu

handhalah ibnu kamil said...

su : selagi tak melanggar syariat ok. su pikir la mana baik dan buruknya ok.

selamat beramal.

Adi Muslim (I LOVE ISLAM) said...

eeeeeeeeeeeeee.... ustazah bib ni... kak bib teater??? teater kah kak bib??? jom lawan berteater kt tengok sape lg tero huhuu wek....

@deyLL@ said...

saya ngn kawan2 pon ada jugak bincang pasal benda ne..haish..pelik la..!!

norzyah_zacksabri said...

fuiyo! dgn penuh kondifen n konfidennye abu mengeluarkan pendapatnye..hehehhehe..aku setuju gak tu abu...tmbh2 zaman skang ni weh...aku tgk kt tv tu dh melampau sesgt le..yg pompuan,klu berlakon baju x cukup kain, x sah...klu xde adegan peluk-memeluk erat-eratan tak sah...aku tgk dh meluat... so, aku harap,pas kuar je statement kt paper tuh,diorg tu sedor2 le diri...seelok-nye, artis2 tu,bace je blog ko nih...bior pasni trus wat solat sunat taubat!! ekekekekke

handhalah ibnu kamil said...

hehhe.
erk.
zack jadi ustazah.
amin. hehehe.

epal said...

bak kata ustaz apa ntah..masa tu forum, ada fauziah nawi..bila fauziah nawi menegaskan kitidaksalahannya...


FN: duit gaji sy berlakon, sy guna utk sara anak2..anta dorg blaja..lebih2 nye sy sedekah kat ruma kebajikan, blablabla..

Ustaz: persoalannya, bukan kemana duit itu..tp dari mana datangnye duit itu.

dan tersebut jg oleh c ustaz: Niat tak menghalalkan cara..

Wallahualam..

handhalah ibnu kamil said...

satu perkongsian yang menarik.

kAsih haTi said...

abu--->mmg la kak bib bteater, 2,,rugi tak teng0k. pnghayatan watak kak bib sgt baik! ha3

apis--->of c0z la...kak bib kan bdk sastera. stakat apis yg rasuah bmksud sistem barter 2, ape sgt la.kih3

handhalah ibnu kamil said...

hahah. kak bib menyentap. hehhe.

humaiRah said...

bab kata mentor saya, dunia lakonan tak akan hilang fitnahnya..

artis2 skrg..
makin singkat..makin singkat

lama2 tkut xde.

huuhu..

doakn mereka

eh, apa pasai x letak gmbr saya? hahaha

handhalah ibnu kamil said...

neem : ya betui tu. huhu.
sedih tgk mereka.
sama2 kita doakan.

gambar neem?
nak cilok dari mana?
hehehe.

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,