Friday, March 20, 2009

+abu kenapa?+

Ada orang cakap abu dah buat orang sakit hati dengan dia

Tapi abu cakap dia tidak tahu...

Dan orang itu cakap abu fikirlah dan muhasabah diri.

Tapi abu cakap dia bukan malaikat.

Yang tak buat salah.

Dia manusia biasa yang akan buat salah.

Tapi dia cakap dia tak boleh maafkan abu.

Abu cakap tidak apa.

Yang penting abu nak tau apa yang abu buat menyebabkan dia marah.

Abu tak ingat.

Sungguh abu tak ingat dan tak sedar,

Abu ikhlas. Abu cakap dia tak main2.

Abu cakap kalau abu buat salah.

Kan elok kalau orang tu tegur.

Supaya abu tak bualagi.

Supaya abu sedar yang dia buat tu salah.

Yang dia buat tu orang tak suka.

Tapi orang tu langsung tak bagitau.

Orang tu langsung tak cakap.

Abu jadi bingung dan bengang.

Abu rasa risau.

Bila abu tanya dia siapa.

Dia tidak mahu beritahu.

abu cakap kepala dia makin berat fikir.

Makin sakit rasanya.

Mungkin orang tu nak suruh abu rasa bersalah puas2.

Baru terbalas rasa sakit hatinya tu.

Tapi abu cakap abu tak kesah.

Sebab abu tahu.

Kalau orang tu adalah kawan yang baik.

Mesti dia tegur abu buat salah.

Supaya abu tak buat salah lagi.

Kecualilah kalau dia bukan kawan abu.

Abu masih mengadu dia rasa berat dan tidak senang.

Sebab ada orang marah kat dia.

Lalu aku kata kat abu.

“ala..biar je la..dia tak nak bagitau..abu sabar ye..”

Maka abu cuba pujuk diri dia.

Akhirnya abu diam.

Malas nak berkata-kata.

Mungkin kata-kata kadangkala boleh menyakitkan orang kata abu.


huhuhuh..muka sedih..(lebih kurang begini muka abu)


Abu sempat pesan kat aku, dia cakap macam ni:

Eh, kalau abu suka sakitkan hati orang.

Mesti dah ramai yang akan marah abu kan.

Tapi abu mmg tak seda telah sakitkan hati orang.

Dan abu tidak suka sakitkan hati orang dan disakiti.

Tapi abu sedar abu manusia biasa.

Yang akan buat salah.

Tapi orang yang tak nak maafkan orang lain itu lagi teruk rsanya.

Sbb tak mahu maafkan orang yang bersalah.

Abu cakap. Dia nak tanya kat orang tu.

Orang tu tak pernah buat salah ke?

Dan apa perasaan dia bila dia buat salah dan orang lain tak nak maafkan.

Mungkin hati dia dan abu tak sama.

Tapi abu sekadar nak tanya tu je kat dia.

Ingat kita manusia........itu pesanan abu yang terakhir.

Abu terus bersalam dengan ku, dan berlalu pergi.

Dari jauh. Aku tengok abu makin mengecil.

Dan akhirnya hilang dari pandangan.

Aku geleng2 kepala.

ntah..apa aku nak cakap ngan abu tu.




.the end.

9 comments:

a.b geldofg said...

abu yg mana satu yg ko bckap ni?

handhalah ibnu kamil said...

ntah la unkol...

dua2 tu saya..
saja tulis macam tu..

suruh orang pening..

huhuh.

inra darmensa amran said...

abu..panjangnya ko tulis..

humaiRah said...

hahah..

nie msti pempuan yg terasa hati dgn abu kn? knknknkn??

ain fathihah said...

hehe..aku suka entri ni

handhalah ibnu kamil said...

abg indra : luahan mestilah panjang.

neem : tak tau la neem. dia tak bgtau siapa. bior le....

ain: pehal pulak ko suka?weird!hahaha.

humaiRah said...

enleh..ye la 2. biasanya org pmpuan ar nak touching2 nih. ahakkss

epal said...

betui..betui..betui..
kalo ko taktau sape die..
ko taktau dia pmpuan ke laki..
camne lak ko tau dia marah ngan ko?
tak paham aku..

handhalah ibnu kamil said...

hahha.
san di ko ni epal.
tu bahagian yg aku tak jelaskan.
dia marah melalui ym kat blog aku ne.
kan boleh chat kat situ.
hehehe.
jadi suka suki je la dia sembur.

kui2.
ada paham?

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,