Monday, March 16, 2009

+Ada apa dengan pangkat?+

Assalamualaikum...

Ini entry yang menyindir..sila jgn baca kalau tak suka. (ugutan!)

korang pernah tak sebut nama orang tanpa pangkat yang dia ada, seperti dato', DR, Tan Sri dan sebagainya?

Peristiwa ini berlaku semalam, mungkin orang pandang remeh. tapi aku rasa ia agak besar dan mengguris perasaan ini.(cewaaah...abu mula sentimental..oppss..kembali serius sekarang..!!)

Kelas semalam terus terang aku rasa amt bosan. tapi aku gagahkan diri belajar subjek tersebut. kerana ilmu, aku sanggup,dengan keadaam kelas yang bising. aku taahkan hati. (kelas kenegaraan..siapa yang tak mengantuk wehhhh!!)

maka pada malam itu aku dan rakan-rakan a.k.a kroni aku "terpaksa" membentang tugasan yang diberikan.

ok2..meh kita jenguk apa perkara yang mengguris perasaan aku ne...

pertama : kelas amat bising..macam langau hurung t**k l***u. ( aku sangat geram!!). tapi aku masih dapat terima lagi kebisingan tersebut. sebab mungkin mak bapak dorang tak ajar kot kat rumah, macam mana nak diam dalam kelas waktu orang lain tengah membentang. (aku tak tau la mcm mana dorang jadi cikgu nanti..jgn salahkan murid bercakap dalam kelas waktu mengajar...sebab korang pernah buat benda yang sama!!ada paham!!!)

perkara itu aku masih tak kesah. apa yang aku kesahkan apabila ini berlaku....korang baca ye. pastu paham2 sendiri la....

ataullah : Diperkenalkan oleh DR Mahathir...bla..bla..bla...
pelajar dalam kelas : ehh..bukan..Tun..Tun..Tun...(buat bunyik langau...)
ataullah : Oh, ok...Tun Dr Mahathir mohammad..bla..bla..bla...

aku bermonolog dalam hati : wehhh..itu pun nak kecoh ke?? pasal pangkat tak disebut. geram aku!

bukan aku tak hormat kat Tun Dr Mahathir Mohammad, tapi agak2 la. cba aku sebut Nabi Muhammad s.a.w. dan aku rasa mmg tiada seorangpun yang akan bising macam langau atau tegur sahabat yang lain supaya berselawat keatas nabi jika nama baginda disebut.

kesimpulannya. aku amat geram. itu sahaja aku nak cakap. pangkat hanya di dunia. yang membezakan kita iman dan taqwa. (oh abu jadi ustaz kembali..sekarang berada dalam mode baik)

fikir2kan dan renungkan. tepuk dada tanya iman.

p/s : siapa yang terasa. aku mintak sory nek lorry...kalau dah terasa tu..len kali jgn buat lagi. dah gua mau chow dulu. wslm.


.the end.

10 comments:

humaiRah said...

ohho..sabaq na.
biar lah dorg kecoh pasal pangkat.
ssorg selalu igtkn saya

- jgn bergantung pada hartanya, pangkatnya, namanya dan sebagainya..

biar lah dorg.

Allah tak pandang semua tu. yg penting amal ibadat.

a.b geldofg said...

pgkat penting utk maki hamu org

handhalah ibnu kamil said...

neem : betul tu neem. kadang2 geram jga ngan dorang.

dah la bising. pastu komen tah apa2. bikin geram. tapi nasib sabo.

ab : ye ke uncle? pangkat tu penting untuk maki hamun?

Benrauf said...

salamun alaik.
tumpang lalu jap. :D

aku tak suke kelas kalau senyap macam kuboq. macam gereja. macam surau kg orang asli. syukur la ko dapat kelas macam tu. ada la jugak classmate poyo yg mengimarahkannya. :p

nurulnadiah said...

eleh, Mahathir pun tak kecoh,classmate abu tue ape hal lak nk emo emo?
hahahahahaha

Pengejar Masa said...

pangkat tu seperti ego. lagi besar lagi menyusahkan.

betul tak?

handhalah ibnu kamil said...

benrauf : masalahnya dorang ni bising ketika pensyarah bercakap di depan. ketika kawan2 membentang di depan.

dorang pi bukak gerai kopi kat belakang...

ohooo..aku tidak boleh nak terima...
sungguh tidak sopan!

handhalah ibnu kamil said...

kak nadiah : ohoho. kak nadi. saya sukung itu. mereka memang nak kena baling pakai kasut


sungguh tak beradap.


PM : YA BETUL. DAN ORG YG SUKA PANGKAT ADALAH ORG YANG EGO. TAK BEGITU?

humaiRah said...

alaa...class poyo 2 geram ar jgk..huh.

handhalah ibnu kamil said...

hehehe. anda betul humairah. poyonya mereka....!

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,