Wednesday, December 1, 2010

dosa

seorang teman bertanya pada saya.

teman : abu, pernah buat dosa tak?
saya : pernah, sebab apa tanya ?

teman : ouh. saya juga pernah. saja saya bertanya pada awak. kadang-kadang saya rasa malu, sebab buat dosa. lemahnya kita kan.
saya : ermm. saya pun sama. Nasib lah Allah maha pengampun, tak pernah jemu DIA melayan kita yang bermacam ragam ni. malah Allah rindu akan hambanya yang sering mengadu dan merintih padanya menyesali yang khilaf. kalau lah sesama manusia, mesti kita dah di benci. dah selalu sangat buat salah.

teman : yup. betul. saya harap dosa-dosa saya di ampun Tuhan. terlalu banyak sangat buat salah. kadang-kdang rasa malu dengan diri sendiri. :(
saya : kawan, saya juga sama, tapi sama-sama kita baiki diri. Allah maha pengampun. yang penting kita bertaubat. dan berazam tidak ulangi kesalahan kita. kalau lah Allah beri kita serba lebih. nanti kita sombong. tidak mahu mengadu pada DIA. berapa ramai yang di berikan sedikit kelebihan. jalan mendabik dada. sudah lupa rumput yang di pijak. mendongak sahaja ke langit.

teman : terima kasih kawan. moga saya berjumpa kamu di syurga nanti. kita kawan sampai bila-bila ok!
saya : insyaALLAH. mudah-mudah an.

::::::::::::::::::::::::::::: :: ::::::::::::::::::::::::::::::

serius saya rindu saat-saat seperti itu!
sering mengingatkan antara satu sama lain.
sayang kita pada manusia pasti akan ada prasangka.
sayang Allah pada kita tidak berbelah bahagi. :)

p/s : sekadar berkongsi pengalaman dalam bersahabat. semoga menjadi teman hingga ke syurga. :)
nota kaki : dialog telah di ubah lebih formal tanpa mengubah konten sebenar. untuk memudahkan kefahaman pembaca.

sekian.
6.55 petang.

No comments:

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,