Tuesday, June 2, 2009

+program bimbingan akademik dan kerjaya. bdak2 sek. agama rakyat+

assalamualaikum.

aku baru selesai dari bertapa. dengan budak2 dari gunung ledang. sama2 mencari dan memberi ilmu. agar mampu untuk ku bawa di hari tua.

opppsss.. ishh. benci tul aku. skema nak mampos ayat di atas!

aku nak tanya korang. pernah dengar tak sek. agama rakyat? komfom penah dengar kan. ala. sekolah yg kena tarik bantuan oleh kera-ja-an.

aku tertarik utk menyorot sedikit pengalaman hidup aku. yg jga belajar dengan aliran yg sama. tapi aku mungkin tergolong dalam golongan beruntung kot! sbb aku sekolah kat SMKA. under kera-ja-an. ye. aku kelahiran mereka. dan aku bersyukur. kerana aku ada ilmu agama dan dunia. walau dulu2 aku rasa macam takde harapan je. tapi ada jalan Allah bentang depan aku untuk berjaya. dan sekrang. nikmat itu Allah beri lagi. supaya aku boleh bantu orang lain pulak.

ok. lalutan yg aku lakukan diatas. sbb kesedaran. atau aku baru tersedar dari realiti. yg masih banyak tanggung jawab yg perlu aku lakukan. utk bantu anak bangsa aku. dan seagama dengan ku. agar pewaris ulama ini tak akan hilang. dan pemikir ilmu ini. tak kan pudar.!

aku baru selesai. menyelesaikan. acara bantuan kepada pensyarah ku. DR. jazimin. untuk sama2 membantu pelajar SAR di sekitar perak. dan Alhamdulillah. sepanjang 5 hari 4 malam. baru aku tersentak. yg pelajar seagama ku. masih jauh tertinggal. mungkin dek tidak dipedulikan oleh mereka2 yg memegang tampuk kera-ja-an. atau....oh. aku tidak tau. aku ingin mereka dibela. sama seperti sekolah smk. smka. srjk. dan sebagainnya.

aku nak mereka dibela. diberi bantuan yg sama. diberi guru yg cukup. aku sedih. apabila aku bertanya. kepada seorang pelajar. yg ku gelar "ahli syurga". tentang pembelajaran di sekolah. jwapan sungguh sedih. kadan2 cikgu sebulan tak masuk. pelajaran ketinggalan. ya. bdak2 SAR ini kuat terapan agamanya. tapi jika ilmu duniawi ini. tidak dicedok dan dihadam ngan betul maka? mana pergi....

usahwan
arkitek
engeeneer
guru
pensyarah
pemimpin

dll

yg berjiwa islam!

di SAR la. kita boleh lahirkan orang yg begitu. orang yg kuat hafalan quran. namun. nasib mereka banyak yg tak terbela.

mungkin. apa yg kutulis. hanya jauh di sudut mata "mereka". yg memegang kuasa. namun. aku yakin. pasti akan ada yg mebela nasib mu SAR.

ok.
sedikit review sepanjang program:
urus setia. tngh ssn fail. utk peserta.


makan time! semngat dr. j! tengkiu!

waktu bengkel, baka2 pejuang agama dan bangsa.


hohoh. fasi kepenatan. apis kecik!

pelajar lelaki. aktiviti malam.

di kala fasilitator keboringan. ini la jadinya.


anak isma daniel (habib) dgn kawan nya.


moga korang semua selamat sampai. ke sek. masing2.

ku doakan korang semua berjaya.
gnakan apa yg dapat di sini.
utk kejayaan di masa akn datang.

rabbi yassir, wala tuassir. fain na taisir. alaika yasir!

dedikasi terima kasih.
DR. jazimin, cik zu, cik siti, encik taqi, abg ikmal, abg nazri,
abg fahshan, alfa, ataulah, hafiz,rafini.
dan pelajr sek :
mahad islah, mahad taufiqiah, mahad abasiah, mahad irshdiah, dan mahad tahfiz.

moga bertemu lagi!


wslm.

.the end.

8 comments:

Lun said...

ye engineer berjiwa Islam...InsyaAllah

Lun said...
This comment has been removed by the author.
ain fathihah said...

tahniah

paatz said...

alhamdulillah...semoga kita menjadi protaz...profesional ustaz..

neem said...

bagusnya. alhamdulillah

by the way, fasi2 hensem2 ada x? haha

F.Aminurrashidd said...

bagus program korang nie... keep it up.. heheh.. Congrats Abu and friends..

Dzulfikri zulkiflE said...

aku dlu skula agame biase pn pontenk2..hoho

handhalah ibnu kamil said...

lun : insyaAllah!

ain : tengkiu.

paatz : insyAllah. suatu hari nanti!

neem : alhamdulillah.

fasi hensem? ada. abu la. hahaha.

pawiz : tengkiu. nanti ko plak join ea. hehee.

dzul : ko mmg . patut pun tak pandai kurus2. hohoh.

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,