Friday, October 2, 2009

+berlapang dada+

assalamualaikum.

dalam hidup ini jangan tipu jika kita tidak diuji. Allah akan uji Hamba-hambanya yang beriman, untuk mengetahui sejauh mana Hambanya itu dekat dan beriman kepada-NYA. dalam surah An Nuur 24:22, Allah berfirman " ...dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada, Apakah kamu tidak suka Allah mengampuni mu? Dan Allah maha pengampun dan maha penyayang"

berlapang dada lah dengan apa yang berlaku, terimalah kekurangan dan kelebihan yang ada pada aku, kamu dan mereka untuk sama-sama menjadi cerminan diri. orang yang sukar untuk berlapang dada selalunya sering terperangkap dengan masalah kehidupan yang dicipta sendiri. terimalah teguran dari orang lain kerana ia ada benarnya. Pokok tak kan bergoyang jika tiada angin yang bertiup...

kejadian yang berlaku terhadap aku betul-betul menyentak perasaan. sungguh terkesan di jiwa, walaupun di mata orang lain amat kecil, namun permasalah itu adalah pemula kepada masalah yang lebih besar, jika aku yang memahami ini tidak sensitif terhadap perkara ini, maka malang buat aku. terima kasih buat sahabat yang menegur. aku berlapang dada. kerana itu yang sebaiknya.

" Ya Allah jika ini jalan yang terbaik KAU sediakan untuk aku maka permudahkanlah, namun jika ia bukan yang terbaik dan akan merosakkan aku, maka sasarkanlah dan hindarkanlah aku daripadanya"

psst : siapa yang belum selesai puasa enam sila buat yee...


mahk88
14 syawal
2.31 pagi

4 comments:

oranglidi said...

btul2! berlapang daada! jangan duk sempitkan.

psst: puasa 6 wajib ke?

neem said...

moga dirahmati Allah sentiasa!

Muhammad Abu Handhalah bin Kamil said...

orang lidi : betul2...

puasa enam sunat, tapi tak nak rebut peluan gyang Allah bagi ke?

neem : syukran!

Bianca the Baker said...

Great read thankyyou

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,