Sunday, September 27, 2009

+tanya sama hati+

bila tanya sama hati. selalu saja dia dolak dalik. ada saja alasan yang nak diberi untuk tutup khilaf. kenapa kamu sukar sangat nak jujur? sakit ke bila berkata yang benar? ikut hati kata orang binasa. jadi cabut saja hati itu. letak tepi. ganti dengan plastik. ok tak? eh..itu cara bodoh namanya. itu orang yang nak cari jalan senang. cara selamat untuk selesai satu perkara.

jadi?
cabut hati, cuci dengan klorox kemudian masukkan balik..mustahil bukan? bagi kamu yang logika , tapi tidak bagi yang Esa. dua kali Baginda Rasul dicuci dan dibersihkan hati. tapi bukan dengan klorox ya. Tapi dengan air zam-zam. itu kerja Tuhan, jangan persoalkan.

dari hati segala macam boleh berlaku. yang baik, yang tak baik, yang sedang2, yang teruk sangat pun boleh. jadi sama-sama muhasabah. nak bersihkan hati ada cara. rasul dah ajar. dengan mengingati Allah hati-hati akan tenang. basahkan dengan zikrullah serta selawat kepada baginda junjungan nabi.

moga hati kita sentiasa tenang. jangan selalu tanya pada hati. tapi tanyalah pada iman. kerana itu yang akan memandu kita ke jalan yang benar. yang Allah dan rasul redho.


*hatim ajwad dan fatimah zahra, hati mereka masih putih bersih!

sekian.


mahk88
8 syawal

12.15 malam.


7 comments:

paan said...

tanya sama pokok apa sebab goyang..

humaira' said...

entri yang ringkas tapi berisi..teruskan menulis..

handhalah ibnu kamil said...

paan : pokok tak kan jawab paan,. hehehe.

humaira: syukran. moga ia bermanfaat.

oranglidi said...

slamat beraye! dah balik tanjung malim blom ni?

Aziz said...

abu ko da balik upsi ke?
ke still beraya?
dah2 la tu makan wei!

noorlara said...

sebab kate org tua ikut hati mati..

handhalah ibnu kamil said...

orang lidi : slamat beraye. dah selamt sampai ke tanjung malim!

aziz : hahaha.. macam ko ndak kenal aku kan.
makan kena cukup. hehehe.

noor lara : mak saya cakap. hehehe.

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,