Sunday, October 25, 2009

+kadang-kadang ia mengajar kita+

Assalamualaikum.
moga2 dirahmati Allah buat semua.

dua tiga hari ini agak banyak perkara yang berlaku, dan kehidupan aku juga agak sibuk. sampai kadang-kadang terleka dibuatnya. namun ku berterima kasih ada juga insan-insan yang prihatin, yang datang mengetuk hati ini agar kembali sedar. tidak boleh lalai lama-lama, nanti bersorak sorai si durjana.iblis dan syaiton lah. tentu!

banyak juga perkara yang ku belajar minggu ni, cuma tunggu aku amal atau tidak. dan ku mohon kemudahan dari Allah, agar permudahkan segalanya. RABBI YASSIR WALA TUASSIR! kadang-kadang Allah nak tegur kita, bukan dari cakap-cakap manusia. tapi dengan perbuatan manusia pun kadang-kadang kita rasa ditegur. betapa lalainya kita. suatu peristiwa, apabila melihat si adik kecil rajin sungguh turun ke surau, sebelum tidur melakukan solat hajat di surau, tiba-tiba hati kecilku berbicara, aku agak kurang turun ke surau kebelakangan ini. sibuk sangat dengan urusan dunia. sampai rumah Allah pun jarang-jarang nak turun. sedangkan si adik kecil itu lebih muda dariku, sudah tentu dosanya kurang, tapi aku? aku terdiam. istighfar. aku rasa diriku ditegur.

sekali lagi aku rasa ditegur, tersentak rasanya, apabila abg zul berbicara dengan penuh lembut, lebih kurang begini tutur nya. " kita sering melaungkan yang kita ini, pejuang islam, kita ingin naikkan nama islam di mana kita berpijak, kita lah rantai2 penerus perjuangan islam.*diam sebentar* tapi agak janggal, apabila orang yang melaungkan kata-kata perjuangan ini membiarkan rumah Allah lenggang, tidak di makmurkan". sekali lagi aku rasa ditegur. ayat itu betul2 terkena pada batang hidung aku.terima kasih.

"amat besar kebencian Allah kepada orang yang berkata tetapi dia tidak melakukan apa yang dikatakannya"

"moga ia menjadi peringatan buat aku dan buat kamu di luar sana yang menggelarkan dirinya JUNDULLAH!"

terima kasih!

psst : jom makmurkan dan meriahkan rumah Allah!


mahk88
6.50 ptg
25 oktober.

9 comments:

akram izamy said...

:I

pak lah said...
This comment has been removed by the author.
handhalah ibnu kamil said...

kenapa abg akram.

ada apa2 yang silap ke?

NotA HaTi SeOraNg LeLaKi said...

salam..
betul2..tengok budak2 kecil dah berserban, solat sunat sebelum tdur dan turun solat hajat timbul dalam hati, jauhnya aku berbanding diorang. Allah hantar diorang untk "menegur" kita. Fikir2kanlah..
( Post ni tak boleh kutuk abulah Walaupun abu tak boleh angkat kaki tinggi2.hahha)

NotA HaTi SeOraNg LeLaKi said...

salam..
betul2..tengok budak2 kecil dah berserban, solat sunat sebelum tdur dan turun solat hajat timbul dalam hati, jauhnya aku berbanding diorang. Allah hantar diorang untk "menegur" kita. Fikir2kanlah..
( Post ni tak boleh kutuk abulah Walaupun abu tak boleh angkat kaki tinggi2.hahha)

handhalah ibnu kamil said...

wslm

berterima kasih kerana mereka datang.
timbul rasa segan dalam hati.

terima kasih jga kpd abg shahir. banyak memberi teguran dan tunjuk ajar.

tidak apa lah, tak dapat angkat kaki pun. saya tahu itu cara abg shahir bermesra dengan saya. kalau dapat rapatkan ukhwah, tidak ada salah kan?
hehehe.

akram izamy said...

siriuss entry...
so tak de gelak2...
tak de pun silapnya...bukan segan je timbol dalam hati abu oii..
malu...kalau org sedar diri, sedar aa tu teguran halus dari pencipta..
kalau mata/hati/kepala/telinga/mulut batu, depan mata pun x sedoo...

MiSS WaNa HeRMan said...

salam...

apa2 pun abu..

salam imtihan...

bitauffiq wannajah...

handhalah ibnu kamil said...

abg akram : nasib sedar. alhamdulillah.

wana : syukran!

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,