Wednesday, October 14, 2009

+alangkah bersyukur ku dilahirkan normal+

lahir kita di dunia cukup serba serbi. kurang sikit2 tu tidak apa la. tapi masih cantik dan menarik. kalau sempurna sangat takut2 makan diri. dengan sedikit kecantikan dan kecukupan serba serbi itu pun ramai yang tak bersyukur. macam-macam yang di lakukan untuk tampung yang rasa kurang. sampai herot berot muka. kan dah tak cantik.

selalu aku merenung diri, banyak kelemahan dan kekurangan, tapi ku bersyukur aku dilahirkan normal, tidak hensem sikit pun tidak apa lah. Allah nak tengok bertaqwa atau tidak. bukan rupa paras yang di nilai. seperti sahabat nabi bilal bin rabbah, walau hitam dan tidak menarik, tapi dia di janjikan syuraga Allah, dan bidadari menunggu kedatangan beliau. di dunia mulia, di akhirat Allah beri lebih kemuliaan.

aku tertarik untuk berkongsi cerita yang guruku selitkan dalam pembelajaran kelas psikologi abnormal petang tadi. pada waktu itu kami belajar sub tajuk developmental disorder, iaitu masalah yang berkaitan perkembangan di awal kanak-kanak. di dalam developmental disorder ini terdapat subtopik iaitu learning disorder, dan di dalam learning disorder ini dipecahkan kepada tiga bahagian iaitu reading disorder, mathematic disorder dan disorder of writen expression. ketiga- tiga masalah ini adalah berkaitan dengan masalah kanak-kanak yang sukar untuk membaca, mengira, dan menulis walaupun tahap umur mereka sepatutnya sudah pandai melakukan perkara tersebut.

aku namakan lelaki yang mempunyai masalah mathematic disorder ini sebagai zam yer.

situasi...
setelah habis makan di sebuah restoran.zam pergi ke kaunter dan mengeluarkan not berjumlah rm 5 dan di berikan kepada tokey kedai. takoy kedai pening kerana haraga makanan adalah sebanyak enam ringgit.

tokey kedai : adik, harga makanan 6 ringgit.
zam : ???? ada baki tak?
tokey kedai : takde baki, tapi harga makanan adik 6 ringgit.
zam : emak cakap kalau makan kena bayar 5 ringgit, dan tunggu bayaran baki.
tokey kedai : ????

tokey kedai tersebut berilah zam rm1 barulah zam beredar.

zam, menghadapi masalah mathmatic disorder, apabila beliau sukar untuk mengingati atau memahami nombor. zam mempunyai pekerjaan ,dan hidup normal, tapi apabila ada suatu keadaan yang berkaitan dengan nombor , maka dia sukar untuk memahami, seolah-olah perkara tersebut tidak ada dalam benak fikirannya. masalah ini menganggu kefungisan hidup zam. menyebabkan sukar untuk berurusan jika melibatkan nombor atau wang.

terlalu banyak, masalah atau disorder yang pelik-pelik dan kadang-kandang tak masuk dek akal, tetapi hakikatnya itu yang berlaku. ku bersyukur, aku di lahirkan normal serba-serbi, dan kamu juga patut bersyukur!

sekian.

mahk88
15 oktober
3.03 petang.


4 comments:

LuVidA^^ said...

alhamdulillah....syukur....

F.Aminurrashidd said...

Zam??? betoll?

Muhammad Abu Handhalah bin Kamil said...

luvida : alhamdulillah.

fawiz : itu hanya rekaan oke. hahaha.

Anonymous said...

hish,
ko bkn gtu jg ka dulu abu?
ala ko nih, malu2 lg mo ngaku
haha

gurau sya'

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,