Sunday, December 13, 2009

+eerrr....ustaz syahwat tu apa?+

assalamualaikum.

tika aku menulis entri ini, rasa nak tergelak pun ada. mengenangkan pertanyaan seorang anak yang berumur 9 tahun. dari raut wajah anak tersebut terpancar keikhlasan dalam bertanya. dan aku pasti pertanyaan tersebut bukan main-main tetapi ia adalah kerana ingin tahu dan ilmu.

sebelum aku bercertita lanjut, mungkin perlu aku memberitahu, perkara ini terjadi ketika aku menjadi fasilitator untuk kem smart solat anjuran Pusat Khidmat Masyarakat DUN Hulu Bernam dengan kerjasama Masjid Jamek Ar-Rahman Hulu Bernam. program berlangsung selama 2 hari iaitu dari 12-13 / 12 / 2009. peserta terdiri dari kanak-kanak yang berumur antara 9 hingga 15 tahun, dan majoriti peserta adalah berumur 9 hingga 12 tahun. program ini diadakan untuk membantu anak-anak di sekitar hulu bernam berkenaan dengan solat yang betul dan kepentingan solat itu sendiri. antara pengisian ialah berkenaan bab "taharah" atau bersuci, mandi wajib, berwudu', tayamum, dan praktikal serta teori solat fardhu lima waktu.

berbalik kepada cerita asal, pada ketika itu adalah praktikal bab taharah. dan aku di taklifkan untuk menjadi fasi kepada kumpulan adik-adik yang berumur 9 tahun. maka aku arahkan mereka untuk keluarkan nota yang telah di sediakan, dan aku mula menerangkan bab taharah dari aspek jenis2 air mutlak, jenis2 najis dan cara mensucikannya, serta bab mandi wajib. setelah selesai aku buka kepada sesi soalan. tiba2...

syahmi : "ustaz...syahwat tu apa?"
danish : "ustaz..air mazi tu apa?"
awi : "ustaz air mani tu apa?"
khairul : "ustaz air wadi tu apa?"

aku : wahai...adik2ku sayang, boleh tak tanya sorang2. telinga ustaz ada dua je ( pada ketika tu kepala aku ligat memikirkan jawapan yang terbaik utk kefahaman mereka, sesuai dengan umur.)

syahwat tu adalah perasaan yang di dorong oleh nafsu.(aku terhenti kerana kata-kata aku dipotong sekali lagi).
awi : "nafsu tu apa ustaz?"

aku : alahai...ustaz kan belum habis terang lagi syahwat tu apa...
awi dan syahmi : takpe ustaz kami dah faham. nafsu tu apa?
aku : ish. kamu ni. pening ustaz di buatnya.

tiba2 aku dapat idea baik punya...hehehe.

aku : adik2, sila buka fail, dan tengok kat kertas yang ada dalam fail adik2 tu. dekat situ ada terangkan tentang perkara yang adik-adik tanya tadi. kalau tak faham boleh tanya ya..
pesrta : baik ustaz.

tiba-tiba..
awi : ustaz macam mana air mani boleh keluar dari kemaluan kita kalau sekadar bermimpi? awi mimpi tak keluar air mani pun?
aku : hu....sekejap ye awi...bla,bla,bla... (memberi penerangan dengan kuat agar tiada yang berani2 potong. hehehe.)
awi : (mengangguk2 faham )

*banyak perkara aku tak sempat nak terangkan pada mereka. dah asyik suka potong je bila aku bagi penerangan. mungkin itu memang sifat kanak-kanak. sabarnya kita kena lebih.

::::::::::::::::::: :: :::::::::::::::::

baru bab taharah, dah dekat sejam lebih, masih banyak persoalan yang adik-adik tu timbulkan. baru aku sedar betapa sukar untuk mendidik manusia untuk memanusiakan manusia. namun ku kuat kan hati. walaupun aku sedar tidak selayaknya aku dipanggil ustaz, namun ku harap apa yang ku beri kepada mereka mampu untuk di manfaatkan. jika tak banyak sekalipun sedikit pun jadilah.

bak kata orang tua, melentur buluh biar dari rebungnya. maka pada zaman kanak-kanak ini kita perlu didik, agar mudah dilentur mengikut kehendak kita. pada zaman kanak-kanak juga amat mudah untuk menerima ilmu baru. kerana mereka tiada dosa. masih bersih. kalau dah jadi buluh, bak kata orang kelantan "kerah kekong". amat sukar untuk dibentuk. jadi meriam buluh boleh lah. hehehe.

buat adikku sayang
tuntut lah ilmu dari buaimu,
hingga ke liang lahadmu.
agar kelak kau menjadi kebanggaan.
agama mu, ibu bapa mu, dan sudah tentu,
aku juga bangga punya adik sebaik kamu.

biar kelak,
kau menjadi "front liner"
orang yang pertama akan kehadapan.
bila agamu di persenda.

aku rela melihat kau syahid,
dari kau terbuai dengan tipuan dunia.
aku doakan kau selamat hingga akhirnya.



gambar sepanjg program..

sebelum sesi muhasabah.

praktikal mandi wajib.

senamrobik pagi.

itu saja.

sekian.
wslm.

7 comments:

ain fathihah said...

bangga dgn kamu!
tahniah Abu

handhalah ibnu kamil said...

terima kasih ain.

pengalaman yang tak dapat aku lupakan.

syahir Mohamad said...

salam..
abu, apa maksud kahwin ?
saya kurang faham..
jawan ye..

program yang baik...
teruskan menyumbang kepada masyarakat..

handhalah ibnu kamil said...

wslm..
kawen?
itu kena baca buku ustaz hasrizal.
"aku terima nikahnya"

kahwin = simpul/ikat.

betul ke?
hehehe.

terima kasih abg shahir.

a i n a t a s h a said...

abu..
chumel laa..

















budak2 tue..
ahha..

handhalah ibnu kamil said...

ceh.
ingatkan ko mau kata aku cumel?

hehehe.
apa kabar ko aen sekarang?

job said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,