Sunday, July 19, 2009

+update untuk sekian kalinya + review buku=?+

salam.

selamat berbahagia dan ceria2 selalu.
doa2 kan aku semoga aku tak berhenti dari menghapdate blog.
dalam keghairahan sahabat2 seangkatan.
tiap2 hari update blog mereka.
macam aku dulu2.
waktu mula2 buka blog ni.
kalau boleh, setiap perkara aku nak tulis dalam ni.
dan kalau boleh blog ni nak nampak semenarik mungkin.

tapi sekrang.
macam lesu longlai je blog aku ni.
lama tak berupdate.
kalau kamu nak baca mungkin dah tak bernafsu.
hehehe.

sejak memegang wasilah.
aku rasa mcm tak larat dah nak update.
tiap2 minggu ada program.

jadi aku minta maaf awal2 ya.
aku akan cuba jga carik jalan utk update.
paling2 pun seminggu sekali.
ok.
cukup setakat ini ngomelan aku.
yang aku rasa kamu bukan ambil kisah pun.
hehehee.


-------------::----------------

update untuk kali ni.
aku nak buat review buku.
nampak ilmiah sket kan.
sekali sekala tambah ilmu ok jga kan.

tajuk buku kali ni.
Syabab musafir kasih.
tulisan Fatimah Syarha Mohd Nordin.

penuh ilmu.

dalam kronologi penceritaan.
digarap dengan baik.
semua unsur didikan dan bimbingan di terapkan dalam penulisan novel tersebut.
plot berkisarkan tentang seorang budak lelaki.
yang bernama syabab.
seorang anak yatim yang hidup dalam keluarga yang miskin.
sudahlah miskin, keluarga porak peranda.
kerana abang dan kakak nya bermasalah.

namun atas keprihatinan jirannya.
Nur mumtazah.
yang berjiwa pendidik.
melihat syabab sebagai sebuah mutiara,
yang berpotensi besar,
dikala orang kampung melihat syabab sebagai seorang budak yang kotor,
nakal dan tak berguna.

namun syabab sedari kecil merupakan seorang yang lasak
dan mempunyai sifat berani dan berkepimpinan.
dan akhirnya bagaimana syabab mampu untuk melanjutkan pelajarannya ke syria,
dan kembali ke kampung halamannya,
untuk membangunkan semula pemuda pemudi kampung supaya kembali ke fitrah.
dan akhirnya beliau berjaya buktikan,
seorang anak kg yang di hina,
namun akhirnya,
berjaya menjadi kebanggaan kampungnya.

kalau korang nak tau lebih lanjut,
cari la buku ni di kedai2 buku yang berhampiran,
tak rugii ooo.
banyak ilmu yang bleh dapat kat sini,
antaranya perbincangan perkara cabang yang orang selalu bertekak,
cara dakwah yang berkesan,
dan mampu untuk beri kesedaran,
bahawa setiap orang mempunyai potensi mereka sendiri.

sekian untuk kali ni.
selamat membaca dan menimba ilmu.

syukran lakum.

.the end.

4 comments:

F.Aminurrashidd said...

Abuuu... Abuuu... Bz tahap Gaban koo.. haih

Anonymous said...

abu kn abg jmk..
tue bz memnjg jerk
dh mcm yb lak...
hehehe

neem said...

betul2. mcm malas je nak update blog kan..

hoh?

layan FB lak. heehhe

Anonymous said...

bagus..insya Allah akan mencari buku ini d toko yang berhampiran..review yg bjaya mencuri perhatian sye utk segera mdapatkan buku tersebut. Tq

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,