Wednesday, January 6, 2010

kambing hitam lagi.

Sarjan TUDM, peniaga mengaku tak bersalah minta dibicara

PETALING JAYA: Sarjan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), N Tharmendran, 42, dan ahli perniagaan, K Rajandran Prasad, 37, didakwa di Mahkamah Sesyen di sini semalam, berhubung kehilangan dua enjin pesawat tempur F-5E milik TUDM bernilai RM100 juta, pada 2007 dan 2008.

Kedua-dua tertuduh yang kelihatan tenang ketika pertuduhan dibacakan, mengaku tidak bersalah dan memohon untuk dibicarakan sebaik tuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah.


Tharmendran, dari Pangkalan TUDM Subang dituduh bersubahat dengan Laskar Udara Kanan, Mohamad Shukri Mohamad Yusop melakukan kecurian dalam bangunan Materiel Processing Shed, Matra 1, Pangkalan TUDM Kuala Lumpur, Sungai Besi, iaitu dua enjin pesawat F5 jenis J85-21 bernombor E227718 dan E227856... selebihnya anda boleh baca di (sini).

::::::::::::::::::::::: - :::::::::::::::::::::::

korang rasa isu ni ada iras2 kes altantuya tak? mengikut analisis awal aku, mereka berdua ni akan dikambing hitamkan. kemudian perbicaraan akan berlangsung dalam jangka masa waktu yang panjang. dan apabila perbicaraan itu lama dan bertangguh-tangguh, pasti akan banyk isu dan perkara baru yang muncul atau di ada-adakan, untuk menutup atau mengaburi isu yang asal. paham sgt dah aku permainan orang politik ni.

logik ke, manusia yang berpangkat sarjan boleh nak songlap 2 enjin jet pejuang yang besar gabak tu?? kalau betul dorang buat, mesti ada "ular sawa" yang jadi dalang bukan?? maka kesian lah "ikan bilis" ini mendapat publisiti murahan dengan kesalahan menyonglap 2 enjin jet pejuang itu. kemudian akhirnya mereka dibebaskan atau kes ini akan senyap macam tu je. tanpa ada resolusi atau penyelasaian. dankemudian mereka akan pastikan rakyat2 marhein ini lupa dengan menimbulkan isu yang lain.cerdik bukan mereka?

cukup2lah kita diperbodohkan. cukup2lah kita dipermainkan. cukup2lah kita hanya jadi orang yang mendengar semata-mata kemudian diam. kemudian berkata dalam hati " biarlah orang politik dengan dunia mereka, ada aku kesah??". cukup2lah kita menjadi orang yang hanya percaya membabi buta apa yang politikus katakan. hari ini mereka berkata begini. hari esok mereka kata perkara yang lain.

aku sekadar meluahkan pandangan, tidak bertujuan untuk menghasut dan sebagainya. jika kamu semua rasa apa yang aku cakapkan betul, maka ambil, jika tidak. buang lah jauh2. nilailah dengan mata hati dan ilmu. jgn sampai suatu masa kita menyesal tak berkesudahan.

aku perlukan pandangan anda semua. sekian.
wslm.

14 comments:

F.Aminurrashidd said...

Salam...

Aku dah komen lam facebook ko td ya.. hahaha

handhalah ibnu kamil said...

wslm.

terima kasih fawiz:)

ain fathihah said...

jerung besar masih lepas bebas.

akram izamy said...

ko boleh wat pe ko bising2 nie abu??ayat nak tiru brade isam tt..hua hua...dari sumber yang amat di percayai...bukan 2 enjin hilang...so wait n see...

handhalah ibnu kamil said...

ain : aku ngah tunggu dia kena ngap.

abg akram : saya bukan bising. saya hanya menulis mengkut pembacaan dan analisis saya. ini sekadar pendapat. saya tidak pun nak ikut brader tt. walaupun saya kadangkala agree dengan tulisan beliau. tapi ada yang saya tak setuju. kita ambil yang baik. yang huduh2 tu takyah la. saya cuma rasa perlu utk saya memberi pandangan terhadap isu ini.

inilah orang malaysia, bila kita beri pandangan dan kritikan. seringkali dipandag serong. takde pun sentimen nak bagi semangat atau kritikan yang membina.

tentang berapa enjin pesawat yang hilang tu. kalau lebih dari dua yang hilang. saya rasa pertahanan negara kita dah makin parah. !!

terima kasih akhi. :)

akram izamy said...

tak slah pun pikir pasal benda nie sume abu....bagus...nie depan mata nie ada je lagi artikel pasal enjin tu dari HTM...abu x yah diberi semangat dah...selalu je bersemangat...
pasal enjin tu..wait n see...
ang pi amik asngment pi wat siap2..nanti dah banyak koje..x penin nak pk...

Anonymous said...

Salam saudara..

perbicaraan sedang berlangsung.apalah yang nak dikecohkan sangat nie..

kita bukannya ade kuasa magik nak tuduh sapa2..ntah2 memang betol mereka yg buat? maka saudara dah melakukan satu tuduhan x berasas..

biarlah, kalu betol ade "kuasa lain" yang melesapkan enjin tue, mereka akan terima balasan d akhirat nti..

Keadilan mmg sukar ditegakkan di dalam dunia akhir zaman ini kerana mmg itu yg menjadi tanda dunia ini menuju pengakhirannya.

salam.

handhalah ibnu kamil said...

abg akram : baiklah. terima kasih. kalau saya nak baca artikel tu boleh?

anon : wslm. sila perkenalkan diri anda. saya kurang berminat jika ada yang menggunakan nama anon. saya rasa kamu ini orang yang tak ambil peduli.

bukan menuduh, tapi aku membuat analisis dari pemerhatian. aku tidak mention nama sesiapa kan?

kita berusaha utk tegakkan? maka perlu utk bersuara. kalau diam2 tak jadi apa bukan?

karim said...

nak baca cari aa...

handhalah ibnu kamil said...

abg akram : huh. kedekut! :(

akram izamy said...

etika...

handhalah ibnu kamil said...

baiklah. :)

abuyon said...

Memang kat Malaysia ni
banyak kambing hitam,
sikit je yang putih,
tu pun dah kelabu

Ke guane :)

handhalah ibnu kamil said...

hehehe.

betul tu abuya.
ssh dah nak jumpa yang putih.

semua dah hitam.

ngee~

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,