Tuesday, August 2, 2011

Tidak cukup kain

ini isu lama . tak kira muda , tua , atau kanak-kanak . memang fesyen sekarang pakai baju tak cukup kain . terdedah sana . terjojol sana sini . 

ah . bulan Ramadhan . mereka peduli apa . sudah terbiasa 11 bulan begitu . masakan 1 bulan ini mereka akan berubah ? ayat saya seperti prejudis bukan ? tapi itu hakikatnya . tugas siapa ? bukan kerja saya untuk menunding mana-mana pihak . cuma untuk mohon sama-sama berfikir masalah umat . kemudian sama-sama laksanakan tindakan sewajarnya . 

Malu pula bila mengenangkan ada yang mencanangkan negaraku ini negara islam . mungkin majoritinya beragama islam . pengamalannya? ah , fikir sendiri , timbanglah mana yang terbaik .

jangan pula ada yang persoalakan . "tak semestinya aku tak tutup aurat aku tak puasa" . hah ! ini memang ayat yang selalu keluar untuk selamat kan diri . ya kamu puasa . tapi menguruskan pahala puasa orang lain . kan . kan . kan . :)

dem ! terbejat nak pi pasar malam . hahaha .
kalau rasa tak ikhlas sangat nak tutup aurat tu . hormat lah bulan ramadhan . ini bulan tarbiyah . ini bulan didik diri . ikhlas itu datang bila kita paksa diri . mula-mula paksa . lama-lama insyaAllah suka . yang penting hati tu niat betul-betul nak berubah . orang begini saya tabik spring

siapa lah yang paling beruntung . melainkan orang yang melakukan dosa . tetapi dia sedar akan silapnya . dan terus bertaubat . :) . memang kita ini hamba yang berdosa kan ? maka sedarlah !

sekian . dari saya .

Salam Ramadhan Al Mubarak . 

No comments:

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,