Sunday, March 4, 2012

Potensi

Assalamualaikum

Potensi ibarat satu bongkah ais yang terbenam di dasar lautan. yang kita sendiri tidak tahu sebesar mana bongkah ais tersebut. sehingga, apabila bongkah ais itu berjaya membuatkan kapal titanic karam. Maka barulah orang sedar, bahawa potensi adalah suatu perkara yang luar biasa dan hebat!

i
Kesedaran

Sedar atau tidak, kita sendiri tidak tahu, apa sebenarnya potensi yang ada di dalam diri kita. Kadangkala kita cuba melakukan sesuatu perkara bergantung kepada keadaan sekeliling kita. Faktor orang yang signifikan dan desakan-desakan yang mendesak, menyebabkan potensi yang ada dalam diri kita terkeluar dengan sendirinya. maka pada waktu itu baru kita sedar "oh,rupanya aku boleh lakukan perkara ini" . Maka pada tahap ini, kesedaran akan wujud, untuk memajukan dan mengembangkan lagi potensi yang kita ada. Maka potensi ini akan berkembang sama ada menjadi ke arah yang baik, ataupun sebaliknya. Sama ada ia memberi manfaat atau memberi mudarat kepada orang lain. Kita tentukan.

ii
Kepelbagaian

Oleh kerana manusia itu adalah ciptaan Khaliq yang paling ajaib dan sempurna, maka sudah pasti ia hadir di muka bumi ini dengan kepelbagaian bagi memakmurkan bumi. Ada yang berkulit putih, sawo matang, dan hitam manis. semua ini Allah jadikan supaya manusia sentiasa berkenal-kenalan sesama mereka, meraikan kepelbagaian yang ada, dan sering lengkap melengkapi antara mereka. Tetapi adakah realitinya begitu? Fikirkan dan bertindak.

Moga-moga ia bermanfaat.
Serlahkan potensi anda. usaha, usaha, usaha. dan berdoa. 
semua manusia boleh berubah ke arah yang lebih baik. ^_^ .


No comments:

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,