Sunday, June 26, 2011

Berkongsi itu tanda sayang bukan ?

Perhatian !

Entry kali ini panjang . silakan bagi yang sudi membaca . mungkin ada sedikit ilmu yang akan anda perolehi , mungkin juga tidak ada . bergantung bagaimana anda menilai apa yang saya coretkan . secara jujur , tulisan ini adalah cebisan pengalaman dan perasaan saya . itu sahaja . jika tidak berniat untuk membaca . tekan sahaja pangkah di tetingkap pelayar mozila,chrome,dan lain-lain milik anda . mungkin itu lebih menyenangkan dan membahagiakan . ^_^ .

p/s : saya jarang kemaskini blog tahu .. ^_^ .

Sudah lima minggu saya bergelar guru pelatih . ya, guru pelatih yang akan di selia sebanyak 4 kali oleh guru pembimbing , dan 3 kali oleh pensyarah penyelia . saya berharap penyeliaan itu berlalu dengan cemerlang . itu Cuma harapan saya . kalau berlaku sebaliknya, seperti biasa saya senyum sahaja . masalah saya , kerisauan agak kurang . hahaha. kamu semua doakan lah ya .

Banyak perkara yang terjadi sepanjang saya bergelar guru praktikal . baru saya sedar , “langit itu tinggi ke rendah” (peribahasa ok . jangan loyar buruk dengan saya) . baru saya sedar , tugas guru itu sangatlah berat . cukup mencabar kesabaran saya yang senipis kulit bawang. lebih-lebih lagi saya bergelar kaunselor pelatih . lagilah menuntut kesabaran yang tinggi . bermacam jenis ragam dan orang saya jumpa , buat saya lebih matang menilai dan mengendalikan manusia , walaupun kadangkala saya tersilap langkah . biasalah proses untuk belajar , pasti ada silapnya , Perdana Menteri pun tersilap langkah , ini pula kita kan ? hahahaha .

Dulu di Universiti saya belajar secara teori , manusia itu unik , mereka begini dan begitu . saya belajar jalan yang terbaik untuk mengendalikan manusia langsang , malas , perengus , pemarah , kurang sabar , dan lain-lain masalah . pokoknya cara mengendalikan manusia secara teorinya amat senang . kalau tidak percaya , anda boleh periksa slip peperiksaan kawan-kawan sekelas saya .ada yang tidak terlepas setiap sem mereka mendapat senarai dekan . hebat bukan ? ^_^ .ini bukan tipu , betul ! hehehe . bila sudah bergelar guru pelatih , banyak pula merungutnya , sedangkan dulu waktu di kelas , dia lah paling hebat . baru saya sedar , pandai di Universiti tidak semestinya bijak ketika di alam pekerjaan . bebal di universiti tidak semestinya bebal di alam pekerjaan . pengalaman dan kemahiran itu yang penting , bukan sekadar tulis dan baca . latihan dan kemahiran . faham ? hahaha .. lebih-lebih lagi guru yang ada title kaunselor . patut kita lebih dari orang lain kan ? tugas kita membantu , bukan membebankan . ^_^ . nasihat saya , sudahlah merungut itu dan ini . buatlah mana yang termampu , jika ikhlas, insyaAllah dipermudahkan yang ESA . PASti !

Sepanjang saya menjadi kaunselor pelatih , saya tidak punya banyak klien , adalah dalam 3 orang sahaja untuk individu , dan kelompok adalah dalam 7 orang . sedikit bukan ? (mungkin akan bertambah . nanti) bagi saya 10 orang ini perlu untuk di bantu , masalah mereka? Tidak perlu saya nyatakan, saya terikat dengan etika kerahsian , silap langkah boleh ke mahkamah tahu? hahahaha. Cuma masalah mereka sudah cukup buat saya menggigil , tidak terjangkau fikiran dan nilai yang saya ada . mungkin Allah hendak uji saya dengan apa yang saya katakan sebelum ini . kan kata-kata itu adalah ujian , pasti Allah akan uji . Jangan Berkata Kamu Beriman Selagi Kamu Tidak Diuji (QS) . saranan saya, buat sahabat yang masih menuntut di universiti dalam bidang perguruan , siapkan diri anda dalam semua aspek , biasalah , dunia sudah hendak sampai ke penghujungnya , pelajar sekarang hebat-hebat belaka , “cerdik” mereka melangkaui apa yang kita fikir . tebalkan sifat sabar , dan kurangkan marah ! itu yang paling penting . jadi guru yang di hormati, bukan ditakuti ! ^_^ . “put yourself on others shoes” . mungkin kita akan faham sesuatu . fikir-fikirkan . ^_^ .

Buat sahabat yang sedang ber praktikal , moga menjadi MUROBBI . bukan orang yang di BENCI . ^_^ . setiap perkara pasti ada jalan keluarnya , jangan pernah lelah untuk mencari jalan penyelesaiannya !  PASti .. ia ada ! moga segalanya di permudahkan !


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::: ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Agak takut juga pada mulanya untuk memulakan latihan mengajar di Padang Rengas . tempat yang sangat asing, dan belum pernah saya jejak kaki pun sebelum ini . hanya berbekalkan doa , dan niat , saya ingin belajar . nasib ada “sahabat” yang sangat banyak membantu . terima kasih !

Guru di SMK Tun Perak ? semuanya ok , sangat ok bagi pendapat saya , dan sangat membantu . kalau setakat nak borak , boleh sahaja sampai dua tiga jam . tidak kering gusi gamaknya . umur tua , agaknya jiwa masih muda . hahaha. ^_^ . terima kasih !

Pelajar ? biasalah , pelajar di bahagian kampung , nakalnya biasa-biasa sahaja . Cuma masalah itu tetap ada . bila di nasihat , ada juga yang masuk melekat dalam hati . yang memang tidak makan saman pun ada , Cuma tidak ramai . tidak apa , mereka masih boleh dibantu , dan mereka punya potensi . semua boleh berjaya . (saya masuk ke universiti dan bergelar guru juga adalah satu ke ajaiban ! hahaha .) . secara keseluruhan saya seronok dengan mereka .

Sahabat guru pelatih yang lain ? mereka juga ok , tidak lokek kalau saya mohon pertolongan , Cuma biasalah , manusia itu berbeza perangainya bukan ? terima sahaja seadanya , tingkah saya juga kadangkala buat orang pening kepala , siapa kenal dengan saya tahulah bagaimana .. hahaha .

Rumah ? ini agak panjang ceritanya, tapi saya pendekkan. hahahaha . pada mulanya saya menetap bersama dua orang polis bujang, mereka baik , Cuma ada beberapa perkara buat saya tidak senang . mungkin masalah saya . saya tidak mampu untuk menegur , sudahnya saya mengambil keputusan untuk berpindah . Alhamdulillah, ada sahabat yang membantu untuk mendapatkan rumah .  saya berpindah dengan alasan rumah baru lebih dekat dengan sekolah , kalau hendak jalan kaki ke sekolah pun boleh, 5 minit sudah sampai .berbudi dengan orang lain , kadangkala kita tidak minta pun untuk di balas . tetapi rezeki itu milik Allah , dan Dia yang memberi . ada keluarga yang bermurah hati untuk membantu , sehingga makan minum saya dan sahabat saya di jaganya . moga Allah sahaja yang membalas jasa anda sekeluarga . ^_^ . syukran lakum !

Perasaan ? berbaur sahaja gamaknya . bila sudah duduk jauh dengan sahabat sefikrah , rindu mula la datang menggamit . jujur saya rindu dengan bekas teman sebilik saya sewaktu di kolej (he mean a lot for me. Im change a lot because of him ! hahaha). Saya rindu untuk berusrah dengan adik-adik usrah saya (apalah cerita budak-budak tu sekarang, mesti sedang sibuk. Sampai mesege pun tidak berbalas. hahahaha . kamal,shamim,ilham,husairi dan hafiz. Moga semuanya baik-baik sahaja). saya rindu untuk sibuk-sibukkan diri dengan program . saya rindu sahabat “sengal” saya .sahabat JMK saya, rindu itu biasa, gambar sahaja pengubatnya. hahaha, buat “awak” yang banyak membantu, saya ucapkan ribuan terima kasih . dan sejak kebelakangan ini , rindu terhadap ibu ,ayah , adik beradik begitu kuat, tidak seperti biasa . tidak tahu mengapa . mungkin saya terlalu lama tidak pulang . mudah-mudahan sempat untuk bertemu ! sekian ayat geli-geli dari saya . tapi ia betul-betul dari hati yang dalam .

Banyak perkara yang mengajar saya erti kehidupan sepanjang berada di Padang Rengas ini . hidup biar berbudi . Seorang Guru ada mengungkap “ hari ini kita tolong anak orang, lain masa orang tolong anak kita” . walaupun saya tiada anak , Cuma ada anak tekak , anak kaki dan anak perut , tapi jika tuhan izinkan, suatu hari nanti saya juga akan berkeluarga . maka saya percaya , Allah itu lebih mengetahui segala-galanya . saya berusaha sahaja . ^_^ .
Cuma ingin beritahu , pencarian lima minggu di Padang Rengas membuahkan hasil , rupanya mereka ada di depan mata . Cuma saya tidak cakna . ia sedikit terubat dengan pengisian jiwa, dari orang-orang yang hebat belaka ! Alhamdulillah .

PraSangkaBaik : Sekian! . bagi apa-apa perkara yang kurang jelas dalam entry di atas , boleh sahaja bertanya . Cuma pesan saya . tidak semua akan di jawab dan akan mendapatkan jawapan yang memuaskan hati . saya mohon maaf awal-awal ! hahaha . selamatkan diri sebelum di tanya soalan bukan-bukan . hahaha .


Entry Ini Betul-Betul Panjang . Fuhh ! hahahah.

Saya seperti ingin menulis tentang senario politik negara . tapi nantilah . baru lepas membaca sesuatu yang menjengkelkan. Tentang Trio Dato “T” . tahniah atas drama menipu rakyat . anda hebat !


Muhd Abu Handhalah Ibnu Kamil
10.30 Malam.
Teratak usang.
Padang Rengas.
Kuala Kangsar.

4 comments:

ain fathihah said...

wow.

suka entri ni.

buka mata aku juga.

thx abu.

Cikgu Moon said...

terbaekk...update lagi bos!

handhalah ibnu kamil said...

ain : ehe . terima kasih . menulis dari hati .

cikgu moon : insyaAllah . Allah yang memberi cetusan . ^_^

nurshuhadah said...

assalamu'alaikum ....semoga di laman sosial seperti ini kita dapat berkongsi ilmu selain dapat beramal...bukan sekadar bersosial tanpa dapat apa2 yang berfaedah..subhanallah

Sahabat

Sudi-sudilah menambah sebagai rakan ^^,